روانشناسی مثبت نگر

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

روانشناسی مثبت نگر

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

استعدادى فراتر از نمره ۰

استعدادى فراتر از نمره ۰
پدر ومادر در خانه و آموزگاران در مدارس، عادت دارند براى دانش آموزى ارزش فوق العاده قایل شوند که در درس هاى زبان، ریاضى و یا علوم تجربى استعداد خوبى از خود نشان بدهد و اگر این دانش آموز در امتحان نهایى نمره خوبى از این درس ها بگیرد، او را در شمار دانش آموزان فوق العاده و نابغه به حساب مى آورند و به سایر استعدادهاى او اهمیت نمى دهند. این نگرش باعث مى شود تا والدین و معلمان فقط به دانش آموزانى توجه نشان دهند که در دروس فوق استعداد درخشانى دارند و بقیه دانش آموزان با وجود دارا بودن استعداد در دیگر رشته ها، از دایره توجه مربیان خارج مى شوند.این نگاه کوته بینانه باعث عصیان بسیارى از دانش آموزان مى شود، چون آنها نه در نظام تربیتى خانه و نه در نظام آموزشى مدرسه، جایگاه واقعى خود را پیدا نکرده اند و به استعدادهایشان بهایى داده نشده است.
بدین ترتیب معیار برترى از دیدگاه ما، محدود و مربوط به گذشته است، به همین خاطر هر پدر ومادرى آرزو مى کند که فرزندش، پزشک یا مهندس شود و سایر حرفه ها و گرایش ها از اهمیت ساقط مى شوند. حکمت خداوند بر این قرار گرفت که انسان ها متفاوت آفریده شوند و براى هر انسانى استعدادهاى متنوعى بیافریند و همین امر باعث حرکت، رشد و توسعه و تکامل زندگى انسان ها مى شود.
مفهوم استعدادهاى گوناگون به ما مى فهماند که خداوند هیچ انسانى را از هیچ استعدادى محروم نساخته و در درون هر کدام از ما گنجى نهفته است.

انواع استعدادها و ویژگى هاى آن
۱ - استعداد و هوشمندى زبانى: این اشخاص استعداد خاصى درمطالعه کردن و استفاده هوشمندانه از واژه ها براى ابراز احساسات خود دارند، به همین دلیل در معاشرت با دیگران خوش مشرب و موقعیت شناس هستند.
۲ - استعداد ریاضى: این گونه اشخاص استعداد خاصى در بازى با اعداد و رموز و حل مسائل ریاضى و درک رابطه موجود بین اعداد و مجهولات دارند.
۳ - استعداد تخیل: قدرت و استعداد این اشخاص در تخیل؛ نقاشى، طراحى، استفاده از رنگ ها، سایه ها، بافندگى، تقلید، عکس بردارى، انتخاب صحیح اشکال و حجم آنها است.
۴ - استعداد اجتماعى شدن: استعداد این اشخاص در درک نیازها و انگیزه هاى دیگران است. این افراد در فعالیت هاى گروهى و رهبرى این فعالیت ها تخصص دارند.
۵ - استعداد تفکر عمیق: این گونه اشخاص مى کوشند استعدادها و احساسات درونى خود را کشف کنند. همچنین این قدرت را دارند تا درباره چند موضوع، در یک زمان دقیق و عمیق تمرکز کنند.
۶ - استعداد بدنى - حرکتى: این اشخاص، استعداد خاصى در استفاده از اندام هاى خود دارند (حرکت چشم ها، عضلات صورت، دست ها و سایر اندام هاى بدن) این افراد مى توانند نقش هاى مختلف بازیگرى را ایفا کنند و بعضى ها استعداد خاصى در پانتومیم دارند.
۷ - استعداد وجدانى: مفهوم جدیدى از هوشمندى است که دانیل ژولمان آن را شرح داده است. این کشف بازتاب گسترده اى یافت و معلوم شد که موفقیت بسیارى از بزرگان تاریخ در این استعداد نهفته است. چنین شخصى نسبت به توانایى خود آگاه است و آن را در عمل نشان مى دهد. اینان معمولا سرزنده و پرهیجان هستند و اندیشه هاى مثبت و انگیزه قوى براى کار و تولید و موفقیت دارند، علاوه بر آن استعداد درک، همکارى، همدردى و همنوایى با دیگران را دارند.
۸ - استعداد عملى (مکانیکى یا دستى): استعداد این شخص کار کردن با ابزار آلات است. این استعداد را مى توان از دوران بچگى کشف کرد. بعضى از کودکان کم حرفند، ولى مى بینیم که مشغول باز و بسته کردن وسایل برقى مانند رادیو و یا تلویزیون و ... هستند.
۹ - استعداد معنوى: حتما در زندگى با افرادى برخورد کردید که در صورت آنها نوعى پاکى و معنویتى خاص دیده مى شود. هنگام نگاه کردن به آنها احساس آرامش مى کنید. ما هیچ گاه معاشرت با چنین افرادى را فراموش نخواهیم کرد چون برخورد آنها حالتى از اطمینان و آرامش در روحمان بر جاى مى گذارد. این نوع استعداد معمولا در میان رهبران دینى و روحانى دیده مى شود که تاثیر فراوانى روى پیروان خود دارند نه به خاطر سخنان منطقى و مستدل آن ها بلکه به دلیل معنویت، آرامش و صداقت در کلام وعشق ومهربانى و سعه صدر آنهاست. با بررسى انواع استعدادها حتما به این نتیجه رسیده اید که تا چه حد استعدادهاى خود و فرزندانمان را فراموش کرده ایم.

مژگان ترابى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد