روانشناسی مثبت نگر

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

روانشناسی مثبت نگر

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

شبهای بارانی چه کارهایی نباید بکنیم!

شبهای بارانی چه کارهایی نباید بکنیم!
مادرتان به شما نصیحت می کند که وقتی دختر چهار ساله تان رختخوابش را خیس می کند، وادارش کنید تا خودش لباسها و ملحفه اش را عوض کند! دوستتان توصیه می کند که شبها مجدداً دخترتان را پوشک کنید. خواهرتان پیشنهاد می دهد هر شب که دختر کوچکتان جایش را خشک نگه داشت، صبح روز بعد جایزه ای برای او بگیرید. پس تعجبی ندارد که شما این طور درمانده و عاجز شده باشید.
انجمن پزشکی کودکان در کانادا (CPS) پیشنهاد می کند که شرایط و موقعیت را عادی نگه دارید. اگر کودک زیر 5 سال شما کمتر از دو بار در هفته شب ادراری دارد، به او برچسب کودک مشکل دار نزنید. تنها مسأله ای که وجود دارد، این است که کودک شما کمی آهسته تر از همسالان خود به توانایی های فیزیولوژیکی لازم در این زمینه می رسد. در هنگام بروز این مشکل چند «نباید» وجود دارد که باید به خاطر بسپارید.
1- دیوانه وار عصبانی نشوید.
به یاد داشته باشید که فرزند شما نمی تواند خود را کنترل کند. خجالت دادن یا مسخره کردن کودک نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد.
2- هیچ گاه کودک را به خاطر این کار غیرعمدی تنبیه نکنید.
اگر قرار است فرزندتان خودش لباسهایش را عوض کند حتماً به او کمک کنید یا خودتان این کار را انجام دهید. بخصوص اگر هنوز کوچک است. در مورد پوشک نیز به همین ترتیب عمل کنید، به ویژه اگر کودک پوشاندن لاستیکی را نوعی توهین در نظر بگیرد. (این که هنوز یک بچه است زیرا فقط نی نی کوچولوها پوشک می پوشند) اما اگر کودک از تعویض لباس و ملافه خودش احساس مسؤولیت، اختیار و قدرت می کند، برایش یک سبد رخت چرک مخصوص و یک سری ملحفه تهیه کنید، در ضمن اگر از پوشیدن پوشک در طول شب احساس راحتی می کند، از این کار امتناع نکنید.
3- به کودک هیچ جایزه یا پاداشی ندهید
انجمن پزشکی کودکان در کانادا هرگونه سیستم جایزه دهی را برای خشک نگه داشتن رختخواب کودک در طول شب رد می کند. اگر چه متقاعد کردن کودک برای اینکه شب ادراری خجالت آور نیست به همان اندازه اثبات اینکه رختخواب خشک جایزه ندارد، مشکل است.
به عبارت دیگر، از آنجا که خیس کردن رختخواب خارج از کنترل کودک است، پس پاداش دادن به همان اندازه تنبیه کردن غیرموجه است و تنها ممکن است اوضاع را بدتر کند، بخصوص زمانی که کودک مجدداً رختخوابش را خیس می کند.
پس بنابراین والدین باید چکار کنند؟
غیر از صبور بودن و اطمینان بخشیدن به اینکه این مسأله در آینده حل خواهد شد، انجمن پزشکی کودکان در کانادا پیشنهاد می کند:
1- هدف از نیمه شب برخاستن و به دستشویی رفتن را برای کودک مشخص کنید.
2- مطمئن شوید که کودک قادر است از توالت با کمک یا بی کمک شما استفاده کند.
3- از غذاها یا آشامیدنیهای کافئین دار در شب اجتناب کنید.
4- قبل از خواب کودک را وادار کنید که حتماً به دستشویی برود.
5- عزت نفس کودک را حفظ کنید.

طناز زارعی طوسی / قدس شماره 5455

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد